A múltkoriban készült lekvároknál is már írtam, hogy én nem szeretek sem tartósítószert, sem pedig más mesterséges dolgot tenni az ételekbe. Tudom, néha nem lehet teljesen kiküszöbölni, de legalább próbáljuk meg használatukat a minimálisra csökkenteni.

Emiatt kerestem és találtam rá a múlkor a pektin, azaz a zselésítő készítésére Jókaja blogján. Rögtön neki is álltam, annyira megtetszett. Nem kell hozzá más, mint almahéj és csutka, esetleg ugyanez birsből. Mivel utóbbi már nem kapható, ezért nálam most csak az almáspite és az almachutney készítésekor fennmaradt héj és csutka játszott. Elgondolkodtam. Vajon más konyhai hulladékot is lehetne ilyen jól hasznosítani?

Aztán közben kiderült, Foodafok is velem egyidőben pektin gyártására adta a fejét és mivel ő valóban kíváló szakács és szakember, ezért nála el is olvashatjátok, mi is az a pektin és miben található. Nekem elég az, hogy zselésíteni és süríteni is lehet vele az ételeket, főként a lekvárok gyártásánál fogom majd gyakran használni. Az eljárás pedig végtelenül egyszerű:

 

Pektin készítése:

Az alma hulladékát, a magházat is és a héjakat tegyük egy nagy fazékba és annyi vízzel, amennyi pont ellepi, forraljuk nagy lángon kb. 50-60 percig. Ekkor szűrjük le és a maradék levet is csöpögtessük hozzá! (Az eredeti recept szerint fél napig hagyjuk csöpögni, de én inkább kézzel jól kinyomkodtam.)

Most a maradék levet még forraljuk be jó sűrűre addig, amíg tányérra cseppentve kocsonyásodni nem kezd. Kész is a pektinünk. Ha nem használjuk fel pár napon belül, akkor üvegekben szárazdunsztolva ugyanúgy eláll, mint a többi lekvár a kamrában. Mint már írtam, desszertek zselésítésére, krémek sürítésésre és főként alacsony pektintartalmú gyümölcsök befőzésekor.

 

Most pedig kicsit más: Ismét díjat kaptam! Most a tengerentúlról Elisabeth lepett meg vele! Lévén, hogy ő igazi profi konyhaművész, ezért igazán megtisztelő számomra a tőle kapott díj! Mivel semmilyen instrukció nincs mellékelve a díjhoz, így küldöm mindazoknak a kedves blogger-társaimnak, akik szintén megtisztelnek azzal, hogy néha bekukkantanak hozzám!  Elisabeth, köszönöm szépen!

Szerző: Bio-Ritmus  2011.02.06. 15:03 6 komment

Címkék: alma zselé befőzés

A bejegyzés trackback címe:

https://ritmusakonyhaban.blog.hu/api/trackback/id/tr162642200

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Foodafok 2011.02.06. 22:19:51

Ügyes vagy! Szuper vagy! Jövőre, akarom mondani idén, időben rákészülsz és megtámogatod pár kiló birsalmával. Pont olyan mint az enyém. Épp "dolgozom", és egyből bementem a hűtőbe és megnéztem a sajátomat (még van 3 üveg), mintha iker tesók lennének. Amikor készítettem a birsalma sajtot, olyan sok volt a 30 kg, hogy 3x-ra készült el. Mindig ugyan azt a lét használtam fel, az újabb és újabb alma forrázásra. Képzelheted, mikor a végén még a csutkákat is belefőztem, majd szűrés után, még beforraltam. Nagyon szupi a Tiéd is. További szép napot.

Bio-Ritmus 2011.02.07. 09:34:48

@Usubu: Köszönöm! Sajna, ez nagyon kevés volt, már el is fogyott a sárgarépa-lekvárhoz meg az almachutney-hoz.. Igen, majd birsalma-szezonban nagyobb adagot készítek!

Hobbychef · http://hobbychef/blog.hu 2011.02.07. 21:39:42

Kedves Ritmus!
Nézz be hozzám, kérlek.
Hobbychef

Font Klári 2013.10.20. 16:49:27

Kedves Bio-Ritmus!
Látom. hogy van már tapasztalatod a birssel kapcsolatban, ezért szeretném megkérdezni, hogy volt-e már olyan eseted. hogy az istennek sem akart a birsalmasajt megkocsonyásodni. Birskörtéből főztem, már a második alkalommal,de nem áll össze. Válaszodat előre is köszönöm

Bio-Ritmus 2013.10.21. 09:16:26

@Font Klári: Kedves Klári! Igen, volt már, hogy folyós maradt a birsalmasajtom, akkor az a "titok", hogy újra kell főzni! A lényeg, hogy sokkal hosszabb ideig, mint ahogy gondolnád! :D
süti beállítások módosítása